Mine to fag
Denne præsentation er opdelt i to afsnit, fordi jeg er engageret som foredragsholder i begge fag. Fagene historie og religion har hver deres tilblivelse og tradition og de betyder lige meget for mig, men er langt fra ens. For mig er den faglige fællesnævner for mine to fag interessen for kulturarv. Jeg synes ofte at det gør mit arbejde ekstra vedkommende og interessant at jeg har begge fag at trække på.
Middelalderhistoriker
Jeg er cand.mag. i religion og historie med middelalder og kirkehistorie som primært område. Efter 25 år som gymnasielærer har jeg i øvrigt et bredt kendskab til historie og samfundsforhold og har haft ansvar for mange studieture i europæiske storbyer. Det er menneskene bag historien, der fascinerer mig. Hvem var de? Og hvilke betingelser og tanker fik dem til at handle, som de gjorde? Det er en udfordring, at de almindelige mennesker sjældent beskrives i de ældre historiske kilder, men det er en udfordring, som jeg gerne tager op. Jeg har tidligere været ansat på Vikingeskibsmuseet, Frederiksborg og Rosenborg Slot, hvor jeg har arbejdet med formidling. Som gymnasielærer har jeg samarbejdet med en del kirker og museer og er optaget af at bruge billeder og genstande i min formidlingspraksis På publikationslisten befinder sig især lokalhistoriske studier. Jeg er en engageret foredragsholder med blik for det dagsaktuelle. Omdrejningspunktet i foredragene er Danmark i middelalderen, men horisonten er international, og der gøres meget ud af historiens lange seje træk. Altså det der gør, at historien stadig er med os i vores moderne liv i nutidens Danmark.
Religionshistoriker
Jeg er cand.mag. i religion og historie og har skrevet speciale om nordisk religion. Mine religionsstudier har givet mig en alsidig viden inden for religionshistorie, religionssociologi, kirkehistorie, teologi, filosofi og lignende fag. I mine 25 år som gymnasielærer i religion har jeg undervist mange forskellige typer elever med baggrund i forskellige religioner. Jeg har haft eleverne med til aktiviteter på tværs af religiøst tilhørsforhold og ofte mødt engagerede elever med stor interesse for de andre elevers ståsted i livet og interesse for at tale med repræsentanter for forskellige religioner. Tidligere ansættelser i museumsverdenen har givet mig indsigt i mange typer formidling. Jeg har i øvrigt været medlem af bestyrelsen for religionslærerforeningen for gymnasielærere, hvor jeg var redaktør på et landsdækkende fagblad. I min nuværende ansættelse arbejder jeg med formidling på de elektroniske medier og i det stedlige kirkeblad. Jeg er bl.a. optaget af kalkmalerier og kirkens andel i vores kulturarv.
Mine interesser er som en kædedans
Først kom et foredrag om dronning Agnes til en middelalderfestival i Ringsted. Nej først kom et speciale om vikingernes religion. Endnu før kom en ansættelse på vikingeskibsmuseet og en artikel om klosterplanter. Som barn tog jeg en blokfløjte i hånden og blev grebet af kædedans og krumhornets klang. Allerede mine forældre tog mig med på ture og lærte mig om hulveje og gamle voldsteder f.eks. Bastrup tårn. Sidste sommer arbejdede jeg med kalkmalerier og for et halvt år siden med Vilhelm Erobreren og Bayeuxtapetet. Nu har jeg lige færdiggjort to foredrag om Dominik og Frans af Assisi.
Emnerne bliver ved at dukke op med jævne mellemrum, og nye kommer til. For mig ligner det en kædedans, hvor det ene føre til det næste. Meget har afsat sig som foredrag. I foredragene blander jeg formidling af kulturarv med en portion almindelig fortælleglæde.
Især interesserer det mig at sætte dansk historie og kultur ind i en europæisk og alment menneskelig sammenhæng. Derfor skelner jeg ikke imellem vikingetid og middelalder, men følger den almindelige afgrænsning af middelalderen fra år 500-1500. Faktisk vil jeg helst afskaffe enhver snak om perioder, fordi jeg opfatter historien som en langsomt fremadskridende proces. F.eks. var renæssancens fornyelse af kulturlivet mest mærkbar inden for kunst og videnskab og slet ikke afgørende for de almindelige menneskers liv. Bønderne blev ved at leve i middelalderen til op i 1700-taller, præcis lige som Luther stod med sit ene ben solidt pantet i middelalderen og det andet ben i oprør og fornyelse.
Selv har jeg et ben plantet i historien og et andet ben i religionshistorien. Religionshistorien er et fag med et tydeligt alment menneskeligt perspektiv. Dette spor udfoldede jeg i en serie på 6 foredrag om store temaer i religionshistorien en vinter for et par år siden. Jeg begyndte med hulemalerierne og trak linjer igennem den europæiske kultur og helt op i nutidens debat om muslimske indvandrere og kulturmødet. Religionshistorien giver mig overblik og mod til at arbejde med historien uden at definere mig snævert som middelalderhistoriker. Det er i forlængelse af dette perspektiv, at jeg har kastet mig ud i at tilbyde en samtalecafe over 8 gange, hvor deltagerne og jeg i fællesskab kan udfolde nogle af de eksistentielle emner, som vedrører alle mulige mennesker. Jeg tilbyder også undervisning på aftenskole i den tidligere fangerreligion i Grønland og i buddhismen